dropshipping

Dropshipping

De laatste tijd hoor je het steeds vaker; men is slachtoffer van dropshipping. Zelf ben ik er ook ingetuimd. Maar wat is het nou precies?

Mn dochter is gek op zonnebrillen, maar zoals vele peuters trek ze elke bril helemaal uit elkaar bij het opzetten. Ze trekt de pootjes namelijk wijdt waardoor elke bril afzakt. 
Op 2 juni kwam ik een advertentie tegen op Facebook, namelijk de onbreekbare, zeer buigzame bril. Ideaal dacht ik meteen, dit is echt iets voor Nova! De site zag er goed uit. Alles in het Nederlands, en de brillen waren nog afgeprijsd ook. De 2e kreeg ik namelijk voor de helft van de prijs. In mijn enthousiasme bestelde ik er 2. 1 voor zijn zoon en 1 voor. mijn dochter. Totale prijs; 44,92 euro. Maar goed, elk jaar een nieuwe bril kopen is ook niet goedkoop. Op de site stond vermeld dat er een snelle verzending zou zijn. Echter na de beloofde 7 tot 12 werkdagen had ik nog niks in huis. 

Op Facebook zag ik steeds weer dezelfde advertenties voorbij komen, en het viel mij op dat er vele ‘boze vind-ik-leuks’ gegeven werden. Ik ging op zoek en kwam er achter dat precies diezelfde zonnebrillen op AliExpress te koop waren voor 0,01 per stuk!

Het zijn zelfs dezelfde foto’s die gebruikt worden!

De bril van AliExpress
De bril van Sunny Sky Kids

Omdat ik de brillen NOG niet in huis had verstuurde ik een mail met de mededeling dat de verzendtermijn ruimschoots overschreden was en ik dus mijn geld terug wilde en dat ze de brillen mochten houden.
Helaas: ik kon de brillen (wanneer ik ze binnen kreeg) retourneren en dan zou ik mijn geld terug krijgen. Echter de verzendkosten zouden voor mijzelf zijn. Reken maar uit wat dat kost naar China! Als oplossing wilde ze 50% vergoeden en dan mocht ik de brillen houden.

Je bent dus al gauw 30 euro kwijt, want je wilt natuurlijk wel dat het aangetekend verstuurd wordt om er zeker van te zijn dat er niet gezegd kan worden dat de retour nooit ontvangen is.

Ik had nooit gedacht dat zoiets mij ooit zou overkomen, maar ik voelde me behoorlijk opgelicht! Ik verstuurde een zeer boze mail naar dit ‘bedrijf’ met mijn ontdekking van AliExpress en probeerde het verschil tussen hun prijs en die van Ali terug te krijgen, echter kreeg ik antwoord dat ze ‘ helaas’ dit niet kon doen en dat ze 50% van de prijs had overgemaakt op mijn rekening.

Na 2 dagen zag ik een pakketje in de bus liggen. ZE HADDEN SERIEUS NIET EENS DE MOEITE GENOMEN OM HET DEGELIJK IN TE PAKKEN…..DIT KWAM RECHTSTREEKS UIT CHINA ZOALS JE ELK PAKKETJE VAN ALI ONTVANGT. Er staat zelfs een retour adres op, EN de leverancier. 

Als ik het zo op schrijf denk ik, hoe kan het dat je hier ingetrapt bent. Maar alles op de site zag er goed uit. Er stond zelfs een foto op van de ‘bedenkers’ van deze brillen. 3 Moeders die vriendinnen waren. Tijdens mijn re-search kwam ik erachter dat dit een stockfoto is. Dat wil zeggen: een foto die IEDEREEN van internet kan plukken/kopen.

Alle reacties op de advertenties van dit bedrijf op Facebook worden verwijderd door het bedrijf zodat niemand kan lezen dat het gaat om dropshipping vanuit China. 

Wat is dropshipping
Bij dropshipping wordt er een webwinkel (vaak een .com!!) opgericht die zelf geen producten op voorraad heeft maar rechtstreeks elke order naar de leverancier verstuurd, welke vervolgens het product rechtstreeks naar de klant stuurt. In dit geval is dat dus vanuit China. In China zijn de kosten en salarissen lager waardoor de producten vele malen goedkoper zijn dan in Nederland. Echter passen deze dropshippers de prijzen aan naar Nederlandse maatstaven, waardoor je dus denkt dat je een degelijk product koopt en niet in 1 oogopslag in de gaten heb dat je te maken hebt met dropshipping vanuit China.

Een dag later zit ik bij mijn moeder thuis en vertel haar wat me is overkomen. Er gaat bij haar een lichtje branden en verteld dat ze een tijd geleden een BH heeft besteld en deze is ook nog steeds niet binnen, ze wacht er al een maand op. We gaan googlen en ik zie meteen dat ook mijn moeder slachtoffer is van dropshipping. De BH waar ze 39.95 euro voor betaald heeft, staat op AliExpress voor 5 euro. ‘Een vodje’ krijgt de BH als recensie.
We zijn nog bezig om iets aan geld terug te krijgen, maar de kansen zijn klein. 

De BH op AliExpress
De BH van Lucy Breeze

1 ding weet ik wel; mocht ik een op het oog mooie advertentie zien op Facebook, kijk ik eerst of dit product ook op Ali te vinden is, en zal ik niks meer bestellen op een site wat .com heeft.
Een goede, dure les is het wel geweest.

NB: ik wil niet zeggen dat mijn product van AliExpress komt. Maar naar mijn mening lijkt het er sterk op. Het pakketje komt uit China (staat op de verpakking) en de leverancier is ook leesbaar op de verpakking. 

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Wauw zelfde heb ik ook meegemaakt met een” babysofa”! Ik heb hem na 4 weken eindelijk binnen, retour sturen kost mij inderdaad geld maar een heel fijn product is het niet.. En ergste is heb de tip ook nog van een mede ( mama) vriendin die heel trots foto’s liet zien van haar zoon in de sofa gekregen van haar schoonzus…. Naja we doen het er maar mee.. Never nooit meer in ieder geval! Bedankt voor deze blog, ben ik in ieder geval niet de enige die er in getuind is 🙄

    1. Ah nee dat is helemaal erg!!! Gelukkig wordt er steeds meer bekend over, maar wat voelde ik me stom zeg dat ik erin getrapt was 😟😓 m’n kinderen zijn gelukkig wel heel blij met hun nieuwe bril haha

  2. Het is nog erger, doordat het uit China komt, heeft het meestal niet het in Nederland verplichte CE-keurmerk. De ongekeurde spullen kunnen dus nog erg gevaarlijk zijn ook. Let er even goed op of het wel veilig is wanneer je dingen uit China hebt besteld, vooral kinder- babyspeelgoed of elektrische apparaten.

  3. Heb je gekeken bij de consumentenbond? Je hebt het recht om het binnen 14 dagen terug te sturen. Dus niks 50 procent terug, gewoon je hele bedrag.

Misschien ook leuk om te lezen?

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Wauw zelfde heb ik ook meegemaakt met een” babysofa”! Ik heb hem na 4 weken eindelijk binnen, retour sturen kost mij inderdaad geld maar een heel fijn product is het niet.. En ergste is heb de tip ook nog van een mede ( mama) vriendin die heel trots foto’s liet zien van haar zoon in de sofa gekregen van haar schoonzus…. Naja we doen het er maar mee.. Never nooit meer in ieder geval! Bedankt voor deze blog, ben ik in ieder geval niet de enige die er in getuind is 🙄

    1. Ah nee dat is helemaal erg!!! Gelukkig wordt er steeds meer bekend over, maar wat voelde ik me stom zeg dat ik erin getrapt was 😟😓 m’n kinderen zijn gelukkig wel heel blij met hun nieuwe bril haha

  2. Het is nog erger, doordat het uit China komt, heeft het meestal niet het in Nederland verplichte CE-keurmerk. De ongekeurde spullen kunnen dus nog erg gevaarlijk zijn ook. Let er even goed op of het wel veilig is wanneer je dingen uit China hebt besteld, vooral kinder- babyspeelgoed of elektrische apparaten.

  3. Heb je gekeken bij de consumentenbond? Je hebt het recht om het binnen 14 dagen terug te sturen. Dus niks 50 procent terug, gewoon je hele bedrag.