Vrij spel

Vrij spel

“Je hebt een oranje olifant getekend. Dat klopt niet. Wat voor kleur heeft een olifant?” Jammer, want wat is er nou verkeerd aan het gebruiken van je fantasie?

Vaak moeten kinderen dagelijks een programma volgen. Er wordt van alles voor hen georganiseerd en opgelegd. Schoolwerk, hobby’s, sport. Zelfs spelen heeft vaak een educatief karakter. Hoe vaak wordt een kind gecorrigeerd als het de fantasie gebruikt? “Je hebt een oranje olifant getekend. Dat klopt niet. Wat voor kleur heeft een olifant?” Jammer, want wat is er nou verkeerd aan het gebruiken van je fantasie?

Bij vrij spel spelen kinderen op hun eigen manier, zonder invulling door een volwassene. Je kunt wel aanwezig zijn, veiligheid staat natuurlijk voorop, maar jouw rol in het spel is terughoudend. Je zorgt dat er materiaal aanwezig is: blokken, een kartonnen doos, kleedjes, kralen, noem maar op. Vervolgens bepaalt het kind zelf wat hij met het materiaal doet. Soms hebben kinderen aanmoediging nodig. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: “Je kunt met de kralen spelen.” Zeg niet: “Je kunt een ketting maken van de kralen.” want dan wordt het spel door jou ingevuld.

Door vrij spel krijgen kinderen de kans om dingen op hun eigen manier te ontdekken en te ervaren, wat niet alleen noodzakelijk is bij het ontwikkelen van fantasie en creativiteit, maar ook voor de ontwikkeling van het probleemoplossend vermogen. Dus niet educatief, maar wel enorm leerzaam.

Deze blog is geschreven door Siwoh.

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien ook leuk om te lezen?

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *